Här börjar vår rundtur…...med en engagerad guide.Pappa, Mona och Oskar bakom Amanda och Anton.Och ibland fick pappa berätta hur det verkligen var.Pappa, Mona och Oskar.Utsikt över vattnet vid Stuguskärsbron.Axel.Skolhuset med kyrksalen i övervåningen.Två hus delade på ett uthus och där bakom stod ett dass för varje hus.Flygeln med lärarbostäder och läsrum.Flygeln för slöjd och gymnastik får lite ny färg.Anton, pappa, Mona och Oskar.Klockstapeln på Norrbyskär, byggd 1928.Långgrundet nr 16, huset där pappa växte upp.Fyra lägenheter om vardera ett rum och kök.De två lägenheterna på nedervåningen var större och hade egen ingång…...medan de på övervåningen fick samsas om hall och trapp.En sommargranne åkte snålskjuts.På väg till Norrbyskärs museum, inrymt i det gamla såghuset.Drivhjulet till linbanan från såghuset till flisupplaget på Lill-stuguskär.Modellen av Norrbyskär på museet.Visst är det så……att man bara måste……bygga en modelljärnväg?Axel.Pappa känner igen en gammal kompis.Och en till.En Norrbyskärskvinnas arbetsdag...Så här såg husen ut inuti.Här brukade jag sitta och göra läxorna, sa pappa.Herrgården, förvaltarens ståndsmässiga bostad är idag värdshus.Herrgårdens kägelbana byggdes sannolikt 1899 och är äldst i landet efter den i Finspång.Banan är 28 meter lång och ännu fullt användbar.